Οίνος και Βιολογική καλλιέργεια: Οι κανόνες και οι προβληματισμοί



Στην Ευρώπη τα βιολογικά κρασιά στην κυριολεξία καλπάζουν και ο βαθμός αποδοχής τους στο καταναλωτικό κοινό συνεχώς αυξάνεται

Ο οίνος ευφραίνει καρδία ανθρώπου αγαπητοί μου οινόφιλοι αναγνώστες γεγονός αναμφισβήτητο που ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάμε. 
Ο οίνος υπήρξε ένα αναπόσπαστο κομμάτι όλων των πολιτισμών του ανθρωπίνου γένους όλων των εποχών πόσο δε μάλλον του Ελληνικού πολιτισμού. Ως τέτοιο κομμάτι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται το κρασί και όχι σαν κάτι περιστασιακό με μοναδικό στόχο το γρήγορο κέρδος και μόνο. 
Η σταθερή πεποίθηση μας είναι πως η πλήρης αρμονία του αμπελιού και της παραγωγής του κρασιού με το περιβάλλον δεν αποτελεί απλά μια ωραία πρόταση αλλά θεμελιακή απαίτηση για μια κοινωνία που θέλει όχι μόνο να θεωρείται πολιτισμένη αλλά και να είναι.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει και εισάγει νομοθεσίες και οδηγίες αναφορικά με τη βιολογική καλλιέργεια της αμπέλου από το 1992 (κανονισμός 2078). Όλα αυτά εντάσσονται στα πλαίσια της βιολογικής γεωργίας προκειμένου να διασφαλίσει την προστασία του περιβάλλοντος και την επίτευξη ισορροπίας μεταξύ της ανθρώπινης δραστηριότητας και του οικοσυστήματος μέσα στο οποίο ζούμε όλοι μας. 
Άρα εδώ έρχονται να διαφανούν και τα πρώτα στοιχεία που χαρακτηρίζουν μια τέτοια προσπάθεια: η ηθική, ο επαγγελματισμός και το μεράκι. 
Ένας αμπελουργός ο οποίος σέβεται επαγγελματικά τον εαυτό του και κάνει με αγάπη και μεράκι τη δουλειά του προσπαθεί να αναδείξει το φυσικό προϊόν του δικού του αμπελιού όσο πιο πιστά γίνεται στα δεδομένα της φύσης και πάντα με σεβασμό στο γύρω περιβάλλον. Επειδή τα παραπάνω περιγράφουν ουσιαστικά τον όρο ηθική, στη δική μας περίπτωση, θα πρέπει οι βιολογικές μέθοδοι καλλιέργειας να αποτελέσουν δεδομένο και όχι εξαίρεση.

Το επόμενο στοιχείο στο οποίο θα πρέπει να εστιάσουμε ακούει στο όνομα ορθολογισμός που δυστυχώς στις μέρες μας έχει παρεξηγηθεί αρκετά. Στην υπόλοιπη Ευρώπη τα βιολογικά κρασιά στην κυριολεξία καλπάζουν και ο βαθμός αποδοχής τους στο καταναλωτικό κοινό συνεχώς αυξάνεται. Το μέγεθος μιας τέτοιας αγοράς τόσο σε εγχώρια κατανάλωση όσο και στο επίπεδο των εξαγωγών μπορεί να προσφέρει μεγάλες δυνατότητες στους Έλληνες παραγωγούς. 
Ο ορθολογισμός επιβάλει στους παραγωγούς σύντομα να αντιληφτούν ότι η βιολογική καλλιέργεια θα λειτουργήσει και ως το καλύτερο marketing όχι μόνο για τη χώρα συνολικά αλλά και για τους ίδιους και τα προϊόντα τους. Η ένδειξη BIO στο πίσω μέρος της ετικέτας δίνει όχι μόνο πόντους αλλά και ένα είδους ασφάλειας που επιζητούν σήμερα οι καταναλωτές. 
Η βιολογική αμπελουργία δίνει απάντηση στα ερωτήματα παραγωγών και οικονομολόγων για το πως μπορεί να αυξηθεί η προστιθέμενη αξία του προϊόντος με τρόπο υγιή και πάνω από όλα διαχρονικό.

Αυτό το έχουμε δει και καταλάβει ιδιοίς όμασι κυρίως σε αγορές πιο προχωρημένες από την Ελληνική (Αμερική και Ευρώπη) όπου το Βιολογικό προϊόν σταμάτησε να είναι επιλογή αλλά απαίτηση.

Ιωάννης Τσαγκούρης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου